Friday, October 09, 2015

KAHWIN: DEGREE KE MASTER?

Semalam duk sembang dengan sorang member nih. Sembang dekat wassap. Lama tak tanya khabar, lama tak jumpa. Sekali duk sembang tuh, memacam lah yang keluar. Dari hal sihat ke sakit, kerja, belajar sampailah ke hal kahwin. Kencang.

Tetiba dia cakap... "Untunglah budak master, ramai yang duk kejar."

Terus aku macam 'Eh? Dah kenapa pulak macam tuh?'

Kaitan pulak kan buat master dengan ramai orang nak tuh kan? Takat nih geng-geng aku yang sambung buat master baru sorang dua yang kahwin. Maksud aku yang geng-geng sesame dari zaman matrik, degree hinggalah ke master. Termasuklah penulis nih ha. Belom masa lagi. Hahahah.

Aku balas balik kat dia..."takde makna lah. Kawan orang yang degree lagi ramai kot dah kahwin."

Yelah. Seingat aku, geng-geng aku yang duk invite majlis kahwin baru nih pon ramai jep budak degree. Takde lagi dapat invitation dari bebudak master nih.

Maaf. Aku takde maksud lain pon nih. Just nak highlight yang level belajar tuh takde kena-mengena langsung dengan kahwin ke tak kahwin lagi.

Kahwin awal ke lambat tuh rezeki memasing. Ada yang terus habes SPM pon dah kahwin. Ada yang sampai dah habes Phd pon belom kahwin. Tuh rezeki yang Allah dah tetapkan. Sampai masa nanti, kahwinlah jugak.

And bagi aku, level belajar tuh tak bagi maksud apa-apa pon. Ada orang cakap lelaki takut nak approach perempuan yang lagi tinggi tahap belajar daripada dorang.

Tapi, level belajar takleh lawan level kuasa suami terhadap isteri kan? So, kalau kau belajar tinggi mana pon, kau tetap takleh lawan kuasa suami kau. Cuma mungkin ilmu kau lebih sikit lah dari dia. Alah...rileks sudah. Ilmu boleh cari bebila jep pon. Cuma nak kena ada keinginan jep. Kalau tak, takkan lah ramai jep akak-akak, abang-abang, makcik-pakcik yang duk sambung belajar lagi nih. Kan?

So, point kat sini, kau belajar tinggi ke, rendah ke, bukan asbab untuk kau kahwin cepat atau lambat. Sabar jep kalau belom kahwin lagi tuh. Mungkin bakal zauj/ah belom install waze lagi kat hadphone dorang. Sebab tuh lah lambat sampai.

#tumpang gembira dengan berita proposal member yang memang dah lama menunggu

0 kumenkumen orAng...:

Post a Comment