Saturday, September 07, 2013

KAKAK PM!!

Assalamu'alaikum!
Dan salam sejahtera! Salm 1Malaysia!

Alkisahnya rajin pulak haku menghupdate blog kali nih ye. Idok le rajin sangat pon sebenarnye. Sesaja isi masa yang ade jep nih. Yang sebenarnye haku nak cerita sikitlah pengalaman baru yang haku dapat minggu lepas nih. Alaaaa...yang tajuknye kat atas tuh la. Akak PM!

Japjapjap! Korang jangan salah paham pulak. PM tuh stand for 'PEMBANTU MAHASISWA' bukan 'PERDANA MENTERI'. So sepertimana yang korang semua sedia maklum, minggu lepas kan minggu mendaftar untuk mostly semua lah student yang baru melangkah ke alam 'degree'. Senang cerita 'freshie' la. Dan tak ketinggalan jugak untuk uni haku nih.

Nak jadi ceritanya, haku dan Qina nih sesaje lah mintak masuk join jadi PM tuh. Tak tersangka pon akan boleh masuk sebenarnya. Sebab kitorang memang langsung takdak pengalaman. Tapi nih kiranya macam haku challenge diri sendiri jugaklah sebab tak pernah terlibat dengan aktiviti macam nih.

Jadinya few days sebelom hari pendaftaran tuh kitorang dapat kol daripada bahagian HEP (hal ehwal pelajar) untuk jumpa dorang berkenaan taklimat ringkas program. Dan tiba saatnya pon kami berdua pon pergilah. Sedikit eksaited bila memikirkan akan bekerjasama dengan PM-PM laen yang sememangnya pasti banyak pengalaman dalam meng-handle halhal sebegini.

Namun sedikit perasaan kucewa bilamana hanya kami bertiga sahaja yang akan bergelar PM untuk program MDS (minggu destini siswa) kali ini. Haku, Qina dan Pian. Dan Pian satu-satunya orang yang berpengalaman dengan MDS nih. Perasaan yang dulunya berkobar sedikit down. Takut. Resah. Mampu ke haku-kami nak handle mereka seramai 30 orang tuh? Sedikit pandang rendah dengan diri sendiri.

Dan tibalah hari kejadian. Pelajar mula beramai-ramai daftarkan diri. Dan pesanan penaja tetap terpahat dalam hati dan minda. Berikan servis yang terbaik untuk mereka. Ya! Sangat. Dan alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Karenah students-parents-family berjaya kami hadapi. Walau ada certain cases yang boleh buat kami pening but it's ok. Pengalaman mahal tuh kot! Heeee :D

Adik-adik pelajar baru pon sangat-sangat behave. Paham kalau kakak PM nih sangat tidak berpengalaman. Hahahah. Dan mereka memang best. Sport-rim habes! Program pon jalan dengan santai jep, takde formal sangat. Dan kami PM-PM sedikit terkejar tak cukup tanah nak handle dari hal VIP, makanminum, emcee, kuliah-tazkirah-ceramah. But alhamdulillah, semua jalan. Thanks semua yang terlibat secara langsung and tak langsung tuh. Arigato gozaimas! Syukran jazilan! Xiexie nin! Thank you!

So, that's all. Takmo cerita panjang. Korang pakat tengok gambo jep eyh. And mintak maaf jugak. Gambo tak banyak. Tak sempat nak snap! Kehkehkeh. Layan jela mane yang hade yee. :D

Imma ready!
Khemah menunggu
Selamat datang!
Kakak PM is reaaaadddyy! :P
Aktiviti berkumpulan
Gigih brainstorm
Serius sangat!
Flowers!
Khusyuk lukis logo
F.O.K.U.S
.
Part of 'em
Haruslah siswa nye sedikit. Nih course Biology dong!
Bersama MPP UiTMNS
Berpusu ke kafeteria
Mendengar amanat VC
Sempoi giler abam PM! Hahahah
Trip to Beting
Happy gile they olls!
Abam-kakaks PM!
Last moment of MDS cool!

Itu sahaja gambo yang sempat disnap. Takpe. Lain kali kalaw ada event lagi korang snap gambo bebanyak owkeyh. Alaaaa...gambo nih part of memories jep. Yang penting hati dan minda kita takkan lupe momen-momen tuh semua.

Oh ye. They all semua nih stay di kampus Melang memandangkan kampus Beting dah full.

Akhir kata dari haku, selamat melangkah ke alam, tempat, suasana, situasi yang baru! Do enjoy your days here. Don't be regret.

*pss...dulu akak PM pon kucewa sebab dapat kat Pilah, bukan Shah Alam, but I'm trying my very best to adapt in this Pilahdelphia. And alhamdulillah, here I am, enjoyed every second I have, been here. Walaupon dugaan yang mendatang tuh pelbagai, but we did overcome them. Takde lagi setakat nih terdetik dihati nak tukar kampus ke hape. Bersyukur seadanya ditempatkan disini. Mungkin ada hikmah disebalik semua kejadian.

Dan...mungkin juga punya hikmah untuk haku masih berada disini.

Paling kurang dapat rasa terkagum-pegun-hormat jumpa student dari
US dan Rusia.

Dan buat jejak kasih dengan junior masa di SMAKH, kemudian KMPh. Jalan kami serupa tapi tak sama. Dari sekolah yang sama, kemudian matrik yang sama and now, here we are, UiTMNS dalam kos yang sama. Harapnya jalan hidup dia lebih mudah dari haku. Amin.

Hai! Nice meeting all of you!

~tak sabar nak jumpa Ustazah Fatimah Syarha esok!

0 kumenkumen orAng...:

Post a Comment