Monday, February 13, 2012

SALAHKAH BERMESEJ?



henp0n mnyalanyala...mksudnya ad msj or msk0l...pelagik...haku amek la henp0n yg trletak el0k kt ats mja 2h...
'hmm...ad msj...' trus tngan brgrak mnekan btt0n 0pen..msej dbce...tgn brgrak tuk mreply msj...ttbe...


'hmm...bt0l ke ap yg ak bwat nh? xpe ke? knape rse cm srba slah..?' sdah nye msej dbiar xberblas...rse hati yg xsenang dpilih...








knape?

knape haku xrply jep msej?


yep...haku taw slah haku...xrply msj 2h...bwat org yg  antar msj 2h trtunggu...mgkin...tp...haku duk rse sjak akhr-akhr nh len mcm...haku rse ap yg haku bwat slame nh slah...ye...slah haku...cbb slame nh haku biar jep ap yg slah 2h...haku ikut suke hati sndri...haku abaikan sume...


tp...skrg nh sume 2h bwat haku rse xsnang...haku rse amt-amt srba slah...dlm erti kte len, haku rse brsalah...dan...haku xm0 la trus bwad salah 2h...trus haku g0ogle...cri smthing yg b0le bkak mte haku nh luas-luas...yg b0le bkak mte hati haku...haku jmpe nh kt sini...


**********************************************************************************

Salahkah Ber-SMS?
Hari ini, seorang rakan bertanya..
“Saya Laa Dia, ber-sms itu haramkah?”
Sebuah pertanyaan akibat keraguan yang timbul dari dasar hati, saya kira. Biasanya kita manusia begitu. Tapi, bagus juga apabila kita menyedari sesuatu dan kita ingin menelusuri akibat perbuatan yang mungkin mengundang keresahan.
Itu adalah pertanyaan kawan saya.
Telefon bimbit, interntet, pc, semuanya hanya sebuah alat untuk kita berinteraksi sesama kita. Seperti saya dan anda di alam maya ini. Baik dan buruk darinya, kita yang menentukan, padahal. Jadi, baiklah kiranya semuanya dalam pertimbangan selalu.
Saya jawab kepada kawan tadi, tidak. Tapi..
Apa Tujuan SMS Itu Dihantar
Untuk mengatakan atau mengeluarkan hukum haram secara terus, bukan saya orangnya. Jadi, saya berikan sesuatu persoalan untuk kawan tadi berfikir.
Senyum.
“Haramkah ber-sms?”
“Taklah. Kenapa?”
“Kalau lelaki dan perempuan ber-sms?”
“Tengok pada tujuan dan isi sms. Kalau penting dan mustahak. Hukumnya tidak jatuh haram pun, inshaALLAH.”
“Kalau dalam sms itu ada sebut sayang-sayang, macam mana?”
“Kalau macam tu, kamu agak-agak, macam mana?”
Pertama, bagi saya, ber-sms itu tidak salah. Tidak kira kamu hantar mesej kepada seorang lelaki atau perempuan. Tetapi, di atas urusan yang anda rasakan perlu dan penting sahaja.
Kedua, berhati-hati dengan mesej walaupun mesej yang anda taip itu tidak mengeluarkan suara. Kerana yang senyap ini lebih menusuk ke dalam jiwa.
Menjaga Apa Yang Sepatutnya Dijaga
Kalau saya ditanya sekali lagi, bolehkah seorang akhawat dan seorang ikhwan ber-sms? Maka jawapan saya, boleh. Tapi, biar saja atas urusan yang agak penting. Kalau hanya berbual-bual kosong dan perbualan itu tidak mengarah ke mana, maka sebaiknya jangan menghabiskan kredit anda hatta 5 sen pun. Hehe.
Islam sebenarnya indah dan sempurna. Didalamnya, telah digariskan syariat bagaimana cara-cara seorang lelaki mahupun seorang wanita berhubungan sesama sendiri. Dan Islam juga tidak melarang ummatnya berurusan sesama manusia, lelaki dan wanita. Kita boleh bergaul, berbual. Tetapi, jangan dilupa, ada syariat sebagai batasan.
Kenapa dalam Islam ada begini?
Kerana ingin menjaga keselamatan manusia.
Seterusnya, saya percaya dikalangan kita masing-masing sudah boleh berfikir baik buruk melalui tapisan akal fikiran yang ALLAh berikan. Maka, anda tahu apa yang tidak baik untuk diteruskan dan yang baik untuk diteruskan.
Yang terjaga dan dijaga itu sebenarnya indah. Senyum.
*************************************************************************
jd...pe yg haku duk bwad slame nh...xprlu p0n...haku xnk kwan haku 2h p0n dpat d0sa yg xspatut nye...bkn brmksud ptus nye prsahabatan...cume mnjrakkan sdikit...s0, kite xkn same-same bwat silap...haku mnx maaf...haku xnk trus rse brsalah...kt die...kt diri haku sndiri...n haku xnk rse brsalah dgn ALLAh...
moge kite sume mndapat berkat n rahmat ALLAH sntiasa...amin...

2 comments:

  1. berubah perlahan2. slow2 kayuh. lame2 x rase ape dh insya Allah. rase bersalah tu mgkn sbb hasutan s.y.a.i.t.an. insya Allah lame2 pengirim sms tu akan faham..

    ReplyDelete